Het asbestattest en het EPC-certificaat bij de verkoop van bedrijfsvastgoed

26/04/2023

Bij de verkoop van bedrijfsvastgoed zijn een aantal documenten vereist. In dit artikel bespreken we de cruciale rol van het asbestattest en het EPC-certificaat bij de verkoop van bedrijfsvastgoed en hoe Anker18 hierbij kan helpen.

Het asbestattest: veiligheid voorop

Asbest was vroeger een veelgebruikt bouwmateriaal, maar vanwege de potentiële gezondheidsrisico's is het nu bij wet verboden. Bij de overdracht van een (bedrijfs-)pand dat vóór 2001 is gebouwd, is het sinds november 2022 verplicht om te beschikken over een asbestattest. Dit attest informeert kopers over de aanwezigheid van asbest en draagt bij aan het beperken van eventuele risico's. Het is de verantwoordelijkheid van de verkoper om tijdig een geldig asbestattest aan te vragen zodra er over de verkoop van het pand wordt gecommuniceerd.

Laat je informeren.

Asbestattest door een gecertificeerde asbestdeskundige

Een asbestattest wordt opgesteld door een gecertificeerd asbestdeskundige. Deze expert onderzoekt tijdens een plaatsbezoek welke materialen uit het gebouw mogelijk risico's met zich meebrengen. Om de aanwezigheid van asbest in het materiaal te bevestigen, is vaak een laboratoriumanalyse vereist. Anker18 helpt je bedrijfsvastgoed snel verkoopklaar te maken. Daarvoor doen we een beroep op onze interne asbestdeskundigen. Het asbestattest dat we opstellen heeft een geldigheidsduur van tien jaar, uitzonderlijk wordt dit beperkt tot vijf jaar bijvoorbeeld bij aanwezigheid van hoog risicovol asbest of toegangsbeperking van te inspecteren lokalen.

Anker18 helpt je bedrijfsvastgoed snel verkoopklaar te maken door beroep te doen op onze interne asbestdeskundigen.
EPC-certificaat: duurzaamheid in de kijker

Het EPC-certificaat, of energieprestatiecertificaat, geeft aan hoe energiezuinig een gebouw is. Het verschaft een overzicht van de energieprestaties van het pand, waaronder de isolatie, verwarming en ventilatie. Net zoals bij het asbestattest, ligt de verantwoordelijkheid voor het opstellen van het EPC-certificaat bij de verkoper van het bedrijfspand, die hiervoor een gekwalificeerde energiedeskundige moet inschakelen. Na inspectie bepaalt deze expert de energiescore van het pand. Het EPC-certificaat bevat uitgebreide informatie over de energieprestaties van het gebouw en mogelijke maatregelen om de energie-efficiëntie te verhogen. Het certificaat is net zoals het asbestattest tien jaar geldig.

Contacteer ons voor meer informatie.

Is het EPC-certificaat verplicht?

Sinds 1 januari 2023 is een energieprestatiecertificaat verplicht bij de verhuur of verkoop van niet-residentiële gebouwen. Er gelden uitzonderingen voor tijdelijke constructies die minder dan twee jaar in gebruik zijn en voor kleine alleenstaande gebouweenheden met een oppervlakte die kleiner is dan 50 m². Bij Anker18 kan je vertrouwen op onze eigen expertise en een uitgebreid netwerk van deskundigen om je te ondersteunen bij de verkoop van uw bedrijfsvastgoed. 

Anker18 is je vaste partner in bedrijfsvastgoed

Om bedrijfsvastgoed snel en efficiënt te verkopen, zijn het asbestattest en het EPC-certificaat essentiële documenten. Als specialist in bedrijfsvastgoed helpen we je bij het keuren van je pand en het verkrijgen van de juiste documenten. Bij Anker18 begrijpen we dat elke verkoop uniek is en daarom een gepersonaliseerde aanpak vereist. Onze experts begeleiden je daarom gedurende het hele verkoopproces van jouw bedrijfspand. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of om een afspraak te maken.