Een vrouw in een mannenwereld

03/08/2021

Anne-Claire van Rensch is reeds twee jaar aan de slag als makelaar bij Anker 18 in de regio Noord- en Oost-Antwerpen. Voor haar geen mooie villa’s of herenhuizen, geen appartementen of vakantiehuizen, geef haar maar grote magazijnen en industriepanden voor bedrijven. Daarmee is ze een vrouw in een mannenwereld, maar dat vindt ze niet erg. “Ik voel me hier als een vis in het water”.

Als makelaar koppelt Anne-Claire magazijnen en industriepanden aan de zoekvraag van haar klanten en gaat ze elke dag op zoek naar nieuwe geschikte panden voor haar portefeuille. Een uitdaging vandaag de dag, waar de vraag naar geschikte kooppanden het aanbod overtreft. Dit maakt dat projecten als Schietveld te Kapellen met de realisatie van een 25-tal KMO-units mooi inspeelt op deze vraag. Ook een project in Merksem, dat weldra van start zal gaan, is eveneens een mooie invulling voor deze vraag. Een boeiende en uitdagende wereld, maar ook een mannenwereld. Haar vrouwelijke concullega’s kan ze haast op één hand tellen.

Realistischer

Dat is toch een groot verschil met collega makelaars op de particuliere markt, waar je heel wat vrouwelijke makelaars hebt. “Maar die markt spreekt me niet echt aan”, aldus Anne-Claire. “Bedrijven weten exact wat ze willen en zijn vaak ook realistischer in hun wensen. Geef mij dan maar die mannenwereld”.

Hoe het komt dat er in bedrijfsvastgoed zo weinig vrouwen aan de slag zijn, is ook voor Anne-Claire gissen. “Misschien zijn magazijnen niet zo sexy als een mooi huis? Of word je als vrouw niet altijd even serieus genomen in de industriewereld? Ik denk dat het vooral een onbekend terrein is voor velen, onbekend is vaak onbemind.”

Technische bagage

Onterecht, want volgens Anne-Claire is het een geweldige job. “Je moet wel wat technische kennis hebben, wat misschien niet meteen wordt verwacht van een vrouw, maar uiteindelijk moet je voor elke job je dossiers kennen. Sowieso is het een wereld waar je wel je mannetje moet staan (letterlijk en figuurlijk) en ligt de uitdaging in het krijgen en met name behouden van een concurrentieel voordeel zonder al te veel elleboogwerk te moeten gebruiken. Ik ben zeker geen "poppemie" en voel ik me eigenlijk als een vis in het water tussen al die mannen.”